Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne
Placówka wprowadza i stosuje Standardy działając na mocy obowiązku społecznego i moralnego, a także w oparciu o przepisy prawa, w szczególności ujęte w poniższych aktach prawnych:
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta
- Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
- Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty .
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
- Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym.
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy .
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
Art. 1
Słowniczek pojęć/objaśnień terminów używanych w niniejszym dokumencie
Ilekroć w dokumencie użyje się poniższych sformułowań, bez względu na odmianę lub liczbę, należy rozumieć przez nie odpowiednio:
- Standardy oraz Procedury Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem (inaczej Standardy) – to zasady i procesy wprowadzane w Placówce, opracowane w celu ochrony Dzieci przed krzywdzeniem, z uwagi na świadczenie przez Placówkę usług rzecz Dzieci, obejmujących pracę z Dziećmi, w trakcie której Dzieci mogą przebywać na terenie Placówki bez opieki rodziców/opiekunów prawnych.
- Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia, będąca Pacjentem Placówki.
- Placówka - Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Opolu, zlokalizowany przy ul. Głogowskiej 25B, 45-315 Opole .
- Kierownictwo – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze Placówki zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach Placówki.
- Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka, przemoc wobec Dziecka lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbanie. Sprawcą może być dowolna osoba, w tym Personel czy Opiekun Dziecka.
- Krzywda – nieszczęście, szkoda fizyczna, psychiczna lub materialna wyrządzona Dziecku na skutek działania innej osoby. Źródłem krzywdy Dziecka może być zachowanie osoby będącej członkiem Personelu, zachowanie Opiekunów Dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci. Krzywda Dziecka może przybierać różne formy:
- popełniono przestępstwo na szkodę Dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad Dzieckiem);
- doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych Dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Personel – każda osoba, tj. pracownik i współpracownik Placówki, bez względu na formę zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariuszy, studentów, rezydentów, stażystów, praktykantów), oraz niezależnie od miejsca zatrudnienia i pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, inni pracownicy medyczni, psychologowie, psychoterapeuci, personel administracyjny, pomocniczy, w tym sprzątający i pilnujący porządku),która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z Dziećmi.
- Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
- Dane osobowe Dziecka - to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację Dziecka.
- Przemoc domowa - należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
- wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- istotnie naruszające prywatność tej osoby,
- wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia.
Art. 2.
Cele i treść Standardów
- W Placówce ustanawia się Standardy ukierunkowane na tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska dla Dziecka oraz na reagowanie na wszelkie przejawy Krzywdzenia Dzieci.
- Standardy określają:
- zasady i wymogi bezpiecznych relacji między Dzieckiem a Personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Dzieci;
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
- zasady ochrony danych osobowych i wizerunku Dziecka;
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Dziecka, w tym osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia oraz procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz innych instytucji, w tym odpowiedzialnych za prowadzenie procedury "Niebieskiej Karty";
- sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynność, a także zasady udostępniania Standardów Personelowi;
- zasady i sposób udostępniania Dziecku lub Opiekunom Dziecka Standardów celem umożliwienia zaznajomienia się z nimi, a także zachęcenia do ich stosowania;
- zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
- Personel Placówki jest zobowiązany do zapoznania się ze Standardami i stosowania ich w swojej pracy.
- Placówka zapewnia warunki organizacyjne i osobowe umożliwiające stosowanie Standardów, w tym przestrzegania bezpiecznych relacji i niestosowania zachowań niedozwolonych wobec Dzieci.
- Placówka zobowiązuje Personel do regularnego pogłębiania wiedzy w zakresie ochrony Dzieci przed krzywdzeniem i wdrażania Standardów, zapewniając jednocześnie Personelowi szkolenia, materiały edukacyjne lub wsparcie służb psychologicznych w niezbędnym zakresie.
Art. 3
Bezpieczeństwo relacji
- W Placówce zabronione jest podejmowanie czy tolerowanie jakichkolwiek działań, które ukierunkowane są na Krzywdzenie Dziecka.
- Placówka w trosce o zapobieganie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w sferze bezpieczeństwa relacji, stosuje odpowiednie zasady i procedury:
- Na etapie rekrutacji Personelu
- Na etapie świadczenia Usług na rzecz Dzieci
- W Placówce obowiązują zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu, które stanowią Załącznik nr 1 do Standardów.
- W Placówce obowiązują zasady bezpiecznych relacji Personel – Dziecko, które stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
- Obowiązkiem Personelu jest zapoznanie się i stosowanie obowiązujących w Placówce zasad bezpiecznej rekrutacji oraz zasad bezpiecznych relacji, o których mowa w ust. 3 i 4, zgłaszanie podejrzeń lub ujawnionych przypadków naruszenia tychże zasad, a także sygnalizowanie niezbędnych w tym obszarze zmian czy aktualizacji.
Art. 4
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
- Placówka zasadniczo nie udostępnia Dzieciom Internetu ani urządzeń elektronicznych.
- Wykorzystanie Internetu lub urządzeń elektronicznych winno obejmować wyłącznie ich użycie w trakcie świadczonych usług Placówki przez osobę świadczącą te usługi i pod jej ścisłym nadzorem i winno ograniczać się do niezbędnego minimum w granicach celu realizowanej usługi.
- W związku z potencjalną możliwością choćby pośredniego korzystania przez Dzieci - co najmniej na zasadach określonych w ust. 2 – z urządzeń elektronicznych dostępem do Internetu oraz z innych materiałów, w Placówce stosuje się Procedurę ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami utrwalonymi w innej formie niż w sieci Internet, która stanowi Załącznik nr 3.
- Placówka, w sytuacji zapewniania Dzieciom dostępu do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- W razie zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 4, Placówka będzie zobowiązana do wprowadzenia odpowiednich procedur ochrony Dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet.
Art. 5
Zasady ochrony Danych Osobowych i wizerunku Dzieci
- Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Placówka, uznając prawo Dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Dziecka.
- Placówka minimalizuje zakres i częstotliwość przetwarzania wizerunku Dzieci, a w razie jego publikacji wdraża zasady bezpieczeństwa. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.
- Personel powinien podjąć wszelki dostępne mu i uzasadnione działania w celu uniemożliwienia osobom nieuprawnionym, w tym przedstawicielom mediów, utrwalania wizerunku Dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Placówki bez pisemnej zgody Opiekuna Dziecka wyrażonej bezpośrednio Personelowi. Niedopuszczalne jest udostępnienie osobie nieuprawnionej, w tym przedstawicielowi mediów, danych kontaktowych Dziecka czy Opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
Art. 6
Zasady działania w razie ujawnienia krzywdzenia Dzieci
- Każda osoba będąca członkiem Personelu jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że Dziecku dzieje się krzywda.
- Personel placówki jest zobowiązany przeciwdziałać i rejestrować wszelkie przejawy krzywdzenia Dzieci.
- W Placówce obowiązują Procedury Interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia Dzieci, stanowiące załącznik nr 5.
- Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
- Podejrzenie krzywdzenia Dziecka, niezależnie od osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie, jest zdarzeniem niepożądanym i jako takie podlega raportowaniu do kierownika placówki lub uprawnionych organów nadzorczych i państwowych zgodnie z regułami obowiązującymi daną jednostkę.
- W przypadkach ujawnienia ryzyka doznania przez Dziecko krzywdy, rolą Personelu jest podjęcie adekwatnych do sytuacji działań mających na celu pomoc i ochronę Dziecka przed krzywdzeniem. W szczególności, Personel może tworzyć plan wsparcia Dziecka po ujawnieniu krzywdzenia, zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 8.
Art. 7
Opiekun odpowiedzialny za kwestie związane z ochroną Dzieci i przygotowanie Personelu
- Standardy opracowuje i uchwala Kierownictwo Placówki, współpracują w tym zakresie z członkami Personelu posiadającymi wiedzę i kompetencje gwarantujące wysoką jakość przyjętych w Placówce rozwiązań ukierunkowanych na ochronę Dzieci przed krzywdzeniem.
- Kierownictwo Placówki powierza wdrożenie i wspieranie stosowania Standardów wskazanej osobie na piśmie, każdorazowo podając jej dane kontaktowe w miejscach, w których publikowane są Standardy.
- Osoba wdrażająca standardy ochrony Dzieci, w tym przygotowująca Personel do ich stosowania, powinna dawać rękojmię należytej dbałości o ochronę Dzieci przed krzywdzeniem oraz posiadać znajomość przepisów, kompetencje oraz minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi (może być psychologiem, pedagogiem, psychoterapeutą, specjalistą psychoterapii uzależnień).
- Osoba, o której mowa w ust. 2 odpowiedzialna za:
- prowadzenie polityki ochrony dzieci w Placówce,
- monitorowanie realizacji Standardów,
- reagowanie na sygnały naruszenia Standardów,
- przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku, chyba że zostanie wyznaczony do tego zadania inny członek Personelu,
- prowadzenie rejestru zgłoszeń,
- wyznaczanie i nadzorowanie osoby, której powierza się każdorazowo:
- udzielenie wsparcia Dziecku, którego dobro zostało zagrożone,
- ustalanie planu wsparcia Dziecka po ujawnieniu krzywdzenia,
- proponowanie zmian w Standardach.
Art. 8
Monitoring stosowania i aktualności Standardów
- Osoba odpowiedzialna za kwestie związane z ochroną dzieci, przeprowadza wśród Personelu Placówki, nie rzadziej niż raz na 24 miesiące, a w razie uzasadnionej potrzeby, doraźnie w dowolnych odstępach czasu, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.
- W ankiecie Personel może proponować zmiany Standardów.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez Personel ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
- Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza Personelowi nowe brzmienie Standardów, a także podaje je do publicznej wiadomości w przyjęty w Placówce sposób.
Art. 9
Przepisy końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Personelu Placówki, w szczególności poprzez:
- udostępnienie wersji papierowej w miejscu ogólnodostępnym dla wszystkich pracowników,
- umieszczenie elektronicznej wersji w systemie informatycznym placówki w zakładce „Procedury” (dostęp na ogólnodostępnym wszystkim pracownikom serwerze),
- omówienie ich podczas zebrania klinicznego lub szkolenia.
- W ciągu 14 dni od ogłoszenia Polityki każdy z pracowników zobowiązany jest zapoznać się z nią i poświadczyć to stosownym oświadczeniem, zobowiązując się do stosowania Standardów.
- Placówka zapewni bieżący dostęp do treści Standardów oraz umożliwi ich omówienie każdorazowo w razie zgłoszenia potrzeby wyjaśnienia wątpliwości.
- Personel może nadto zgłaszać zapotrzebowanie na szkolenie, które miałoby uzupełnić ich wiedzę dot. krzywdzenia dzieci, rozpoznawania symptomów krzywdzenia, adekwatnych sposobów reagowania, zaś Placówka podejmie starania w celu jak najszybszego umożliwienia udziału w takim szkoleniu.
- Placówka udostępnia Standardy Opiekunom Dzieci oraz Dzieciom w sposób zwyczajowo przyjęty w Placówce, w szczególności papierowo oraz elektronicznie.
- Placówka może w materiałach kierowanych do Dzieci i Opiekunów Dziecka zawierać odesłania do Standardów oraz sposobu dostępu. Ponadto Personel Placówki może organizować spotkania lub udostępniać materiały promujące zapoznanie się i stosowanie Standardów.
Załączniki:
- Standardy oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem.pdf (223,27KB)
- Załącznik nr 1 - Zasady bezpiecznej rekrutacji.pdf (142,77KB)
- Załącznik nr 2 - Zasady bezpiecznego kontaktu Personelu z Dzieckiem.pdf (191,72KB)
- Załącznik nr 3 - Procedura ochrony Dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami utrwalonymi w innej formie niż w sieci Internet.pdf (124,30KB)
- Załącznik nr 4 - Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.pdf (159,29KB)
- Załącznik nr 5 - Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.pdf (151,29KB)
- Załącznik nr 6 - Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.pdf (121,57KB)
- Załącznik nr 7 - Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.pdf (168,93KB)
- Załącznik nr 8 - Zasady ustalania planu wsparcia Dziecka po ujawnieniu krzywdzenia.pdf (145,13KB)